J/G 6-7 
Kontakt person: 
Renate Harstad
tlf: 95841914

Treningstider: mandag 16.30-18.00

J 8
Kontakt person:
Liv Margrete Asbjørnsen 
tlf: 91367535

Tone Bue
tlf: 99695706

Treningstider: onsdag 17.00-18.00

G 8
Kontakt person:
Roy Ramsland
tlf: 91677606

Treningstider: onsdag 17.00-18.00

J11
Kontakt person: 
Elisabeth Håland Larsen
tlf: 97117914

Terje Tobias Finsådal
tlf: 91595466

Lisbeth Finsådal
tlf:41573828

Treningstider: mandag 18.00-19.30 og torsdag 18.00-19.30

G11
Kontakt person: 
Peder Møll
tlf: 97501203

Merete Kaafjord
tlf: 90110135

Treniingstider: 16.00-17.30

J13
Kontakt person: 
John Kittelstad
tlf: 95290656

Siri Trygsland Solås
tlf: 97182401


Treningstider: mandag 15.30-17.00 og 15.30-17.00
 

For kommende sesong i håndball vil det være tilbud i følgene årstrinn:
jenter: 6-7,8,10,11 & 13.
gutter: 6-7,8,9,11
damelaget

Her er nye og gamle spillere velkommen.
Oppdatering ang tispunkt vil komme ved senere annledning.

Ved spørsmål ta kontakt med Kristine Heddeland-Roland 91625405
Damene har hatt en flott sesong med hele 12 seiere.
I siste hjemmekamp for sesongen ble det desverre tap.
Men utrolig flott å se at folk stiller opp og heier! Forsett med det,dere motivere :)
Venter allerede spent på høst og ny sesong.
Vedlegg:
Last ned denne filen (IMG_1968.PNG)IMG_1968.PNG[ ]79 kB
Finn gode treningstips på håndballens fagside :)


http://www.handball.no/p1.asp?p=27924

Forebygge skader med god oppvarming

http://www.klokeavskade.no/no/Skadefri/Handball2/

Denne uken ser vi på noen strukturerte og varierte oppvarmingsøvelser. Med balanse-, spenst- og styrkeøvelser som en del av oppvarmingen kan du få en god start på håndballtreningen. Øvelsene vi viser deg gjør deg til en bedre håndballspiller og bør bli en naturlig del av oppvarmingen i en hver trening og kamp. Disse øvelsene er også med på å forebygge skader. Få gode rutiner i oppvarmingen slik at spillerne tåler belastningen som venter dem i trening eller kamp. Lykke til!

Treningstipset er hentet fra: http://www.klokeavskade.no/no/Skadefri/

Vi fortsetter med finter

Det å finte en motspiller er alltid morsomt, men ikke alltid like enkelt. Vi skal gi deg noen innlæringstips. Før du begynner på selve fintetreningen bør du forsikre deg om at du har varmet godt opp. Begynn rolig og overdriv masse i innlæringsfasen. Når spillerne har kommet godt i gang kan man gjerne variere tempoet i finten. La spillerne finne sin egen måte å utføre finten på.

Treningsfokus kan være: Hurtig aksjon mot ball (ballfokus), - avstand - temposkifte - skuddplassering.

Finter og skudd: http://www.handball.no/ukas_treningstips.asp?tips=117

Finter og skudd trinn 2: http://www.handball.no/ukas_treningstips.asp?tips=118

Finter og skudd trinn 3: http://www.handball.no/ukas_treningstips.asp?tips=119

Finter og skudd trinn 4: http://www.handball.no/ukas_treningstips.asp?tips=120

Treningstipset er hentet fra: www.handball.no

Finter

Det å finte en motspiller er alltid morsomt, men ikke alltid like enkelt. Vi skal gi deg noen innlæringstips. Før du begynner på selve fintetreningen bør du forsikre deg om at du har varmet godt opp og er både fysisk og mentalt klar for stor innsats. Begynn rolig og overdriv masse i innlæringsfasen. Når spillerne har kommet godt i gang kan man gjerne variere tempoet i finten. La spillerne finne sin egen måte å utføre finten på. Ha en fin treningsuke!

Finter: http://www.handball.no/ukas_treningstips.asp?tips=286

Finter 2: http://www.handball.no/ukas_treningstips.asp?tips=287

Finter 3: http://www.handball.no/ukas_treningstips.asp?tips=288

Treningstipset er hentet fra: www.handball.no

Test ut noen av det du lærte på trenersamlingen. Bruk arket du fikk utlevert eller gå inn på:

http://www.handball.no/p1.asp?p=28750 for å se videoer og dokumenter som viser nyttige tips.

Ha en fin treningsuke.

Overgangsspill

For å skape gode skuddmuligheter i angrep, kan det være nyttig med overgangspill. Overgangspill skaper ofte gode valgmuligheter fordi motstanderens forsvar blir satt i bevegelse. Motstanderen må også omorganisere seg og "telle" på nytt. Det som er morsomt med denne type spill, er at man alltid ser nye muligheter fordi forsvaret aksjonerer ulikt fra gang til gang. Legg alltid merke til linjespillers sperrer og rykk.

Treningstipset er hentet fra: www.handball.no

Keepertrening

Vi fortsetter med flere tips til målvaktstreningen. Under kan du se noen alternativer til individuell trening og målvaktsoppvarming. Ved å ha trening på en "tjukkas" vil man kunne ta bort noe av frykten for å kaste seg eller sette seg, dessuten får du en fin trening for beina.NB! Tjukkasen må ikke være for "bløt".

Stikkord eller arbeidsoppgaver kan være: sideskyv og utfall.

Treningstipsene er hentet fra www.handball.no

Keepertrening

Vi begynner det nye året med å legge fokus på keepertrening. Keeperen er serdeles viktig både på trening og i kamp for at laget skal utvikle seg.

Fokuset på videoene under er utvikling av keeperarbeidet. Disse øvelsene kan gjøres mens utespillerne er opptatt med øvelser som er mindre nyttige for keeperen. Stikkord kan være armenes plassering, beinas forflytning og reaksjonsevne. Lykke til med treningen.

 

Treningstipsene er hentet fra www.handball.no

Flyger

Kos dere med denne varianten fra Drammen HK. Dette kan gi inspirasjon og motivasjon til en hver trener og spiller.

Ha en riktig god jul og et godt nyttår!

Treningstipstet er hentet fra http://www.youtube.com/

Oppvarming

Oppvarmingen er kanskje den viktigste delen av treningen. Det å få en god og relevant start på treningen er viktig for resten av økten. Derfor er det på tide å gi denne delen litt oppmerksomhet. Denne uken viser vi noen få enkle eksempler på dueller, parøvelser og løpsøvelser som du kan bruke i en oppvarming. Gjennomfør parøvelsene ca 15-30 sek. Kjør begge sider der det er naturlig og jobb med høy intensitet. Man kan gjerne gjenta øvelsene to eller flere ganger. Løpsøvelsene kan gjennomføres over en lengre tidsperiode uten særlig pause. 

Ellers anbefaler jeg å bruke tradisjonelle leker som oppvarming:

Hauk og due, Haien kommer, Nappe hale, Rydde i hagen, Stiv heks, Kanonball, Alle mus ut av hus osv.

Ha en fin treningsuke!!

Treningstipsene er hentet fra http://www.handball.no

Forsvar

Vi fortsetter med fokus på forsvarsarbeid også denne uka.

Denne uken ser vi på en dansk side som har mange gode øvelser til treningsøkten. Vi fortsetter å se på forsvarsøvelser som trener forflytning, samarbeid, takling og blokkering. Som trener er det viktig at man motiverer spillerne til å trøkke til i forsvar også på trening slik at man blir vant til kroppskontakt. Lykke til med treningene.

Treningstipsene er hentet fra http://www.dragoerhb.dk/

Vedlegg:
Last ned denne filen (2 mot 3.jpg)Forsvar 2 mot 3 [Forsvar 2 mot 3 ]45 kB
Last ned denne filen (Forsvar avtale mellom forsvar og keeper.jpg)Forsvarssamarbeid med keeper[Forsvarssamarbeid med keeper]65 kB
Last ned denne filen (Forsvar forflyning i overganger.jpg)Forsvar fotarbeid og forflytning[Forsvar fotarbeid og forflytning]48 kB
Last ned denne filen (snappe ball.jpg)Forsvar snappe ball[Forsvar snappe ball]101 kB

Forsvar

Fotarbeide og forflytning

Håndball handler om å slippe inn færre mål enn motstanderen. Derfor er forsvarsarbeidet kanskje den viktigste delen av spillet. En viktig del av forsvarsarbeidet er fotarbeidet. Videoene over viser øvelser som kan være med på utvikling denne delen av forsvarsarbeidet. Øvelsen utføres på et avgrenset område. Angriperen starter fra ett hjørne hvor og presser så forsvarer for å ta på spilleren som ligger bak. (Gjennombrudd).

Viktig at forsvarer har armene på ryggen og bruker beina aktivt for å stenge gjennombrudd.

En annen måte å trene fotarbeid og forflytning i forsvar kan være leken "Rev, gåsemor og gåsunger" (Rev, andemor og andunger). Lag en lang kjede. En er rev, en er gåsemor med alle gåsungene på slep. Disse holder om livet på hverandre, og danner en rekke med gåsemor i spissen. Reven prøver å fange den bakerste gåsungen, mens gåsemor og alle gåsungene prøver å forhindre dette. Varier med at gåsemor må ha hendene på ryggen og at hun kan bruke hendene aktivt.

Treningstipsene er hentet fra http://www.handball.no og http://www.skolenettet.no 

Pådragsbevegelse med avslutning på mål.



Å være en trussel mot forsvar og mål er viktig i angrepsspillet. Derfor er denne ukens treningstips rettet mot denne delen av spillet. Variasjon, fart, troverdighet og bevegelse i pådragene er viktig. I videoklippet ser du at vi har markert pådragsområdet med "kjegler" for å bevisstgjøre bevegelsen. Lykke til med ukas trening.

http://www.handball.no/ukas_treningstips.asp?tips=180

Treningstipset er hentet fra http://www.handball.no

Oppvarming med kast og mottak


Mye kast og mottakstrening i bevegelse er alltid viktig trening for alle aldersgrupper. Derfor legger jeg ut linker til fire videosnutter som viser forskjellige øvelser som dere kan trene på.  Du kan bruke en eller to baller. Videoen viser øvelsen med to baller. Noen stikkord: Tålmodighet, kort avstand mellom de tre rekkene, varier pasningsvarianter, kort tid med ball, hurtig forflytning frem og rygge tilbake i rekken, holde fokus på oppgaven. Utfordre med hensyn til tempo. 

Treningstipset er hentet fra www.handball.no

Aktivitetsløype med ball

Vi følger opp sist ukes treningstips. Her kommer det flere konkrete øvelser for hvordan barn, unge og voksne kan bli bedre til å holde kontroll på ballen. Filmene viser en aktivitetsløype med flere "hinder" eller utfordringer for passeringer samtidig som ballen stusses. Løypen kan tilpasses til aldersgruppene og i forhold til utstyr som finnes i hallen. Som trener er det viktig at man gir utfordringer som motiverer og er tilpasset den enkelte spiller (eks. Du ser at en spiller som mestrer oppgaven. La denne spilleren bruke kjeiva, to baller, tennisball, gå baklengs osv).

http://www.handball.no/ukas_treningstips.asp?tips=247

http://www.handball.no/ukas_treningstips.asp?tips=248

Treningstipset er hentet fra www.handball.no

Håndballsesongen er snart i gang, så tenkte det var på tide å børste støv av gamle MIL sanger og heiarop.  Her er det bare å øve til stemmen blir god og hes, slik at gutter og jenter på banen får den støtten de fortjener. For å komme til sangene så trykker du bare på "Les mer".  Heia Marnardal! 

 

Les mer: MIL sanger



Rammeplan for håndball
Vedlegg:
Last ned denne filen (RAMMEPLAN.doc)RAMMEPLAN.doc[ ]118 kB

 







Hovedsponsorer
PGE